Tips til virksomhedspræsentation

Tips til virksomhedspræsentation

Skil dig ud fra mængden.

Brug farver

Uanset om du er på en online eller fysisk messe er det vigtigt for dig at du skiller dig ud fra mængden. Det kan du f.eks. gøre ved at sætte fokus på de farver du vælger at bruge på din stand. Find farver som er synlige og tydelige, lidt som man kender det fra det meget gule reklame skilte. Hvis du bruger denne tankegang og har elementer som bruger nogle anderledes tydelige farver, vil det være nemmere at skille sig ud.

Brug billeder

En anden måde at få ledt interessen hen på din stand, er ved at fokusere på de billeder du bruger i dit materiale. Et godt råd er, at du prøver at matche det publikum der kommer til at være til stede, i dette tilfælde unge mennesker. Brug billeder hvor det, f.eks. er unge mennesker der er i gang med at gøre det arbejde du søger dem til. Så kan du både skabe noget genkendelighed og interesse i forhold til det de unge kigger efter.

Brug video

Både på den fysisk og den online messestand vil video kunne være med til at tiltrække opmærksomhed. Det online format er nemt at have med at gøre. Der er flere måder du kan gribe video an. I forhold til video, der skal kunne fange de unge deltageres opmærksomhed på messen, vil det give mening at bruge unge på deres egen alder til at præsentere din virksomhed. Det kan du f.eks. gøre ved at de unge ”tager” tilskueren på en tur rundt i virksomheden, hvor de fortæller om deres opgaver imens. Du kan også gøre det ved at interviewe en medarbejder, som fortæller om hvordan det er at arbejde i virksomheden og muligvis nævner nogle af de ting som er attraktivt for de unge.

Hvordan fastholder du deltageren?

Purpose over profit

De unge er mere og mere opmærksomme på hvad de får ud af arbejde hos en virksomhed ud over økonomien. Lav en beskrivelse af hvad de reelt kan få ud af at arbejde hos dig. Du kan f.eks. fortælle om unge der har været i lignede positioner, sæt det evt. op som et interview. Det kunne f.eks. se sådan her ud:

”Hvordan har det været at arbejde her hos…?

Hvad har overrasket dig mest ved at arbejde her hos…?

Hvis du skulle give en anbefaling til kommende medarbejdere, hvad ville du så sige?”

Det er en god idé at lave et manuskript på forhånd. Vær opmærksom på at lave korte og præcise svar.

Korte og præcise budskaber

Når du arbejder med det du gerne vil sige, er det vigtigt at du holder dig til korte og præcise formuleringer. Uanset om det er film, roll-ups eller på skrift. Hold teksten kort, så er du sikker på at modtageren får det med som du vurderer, er det vigtigste. Så kan du altid linke videre til din hjemmeside hvor du har mere information stående.

Hvordan bruger du opmærksomheden?

Få dem ledt videre

Når du har fået opmærksomheden og deltagerne har fået læst det du gerne vil have dem til, er det vigtigt at du får ledt dem videre. Det kan du gøre ved at sørge for masser af ”læs mere” felter som evt. leder til de relevante sider på hjemmesiden. Du kan også bruge din hjemmesides forside, men tænk over hvilken information de lige har fået og så link til den mest relevante side. Det er nemt at gøre på den online messe. På den fysiske messe vil det give mening at have links på QR-koder, så de hurtigt kan få det link de skal bruge direkte på mobilen.

Lav en aftale

En anden måde at gøre brug af opmærksomheden online er ved at du får lavet nogle aftaler. Det kan du gøre ved at deltagerne f.eks. kan skrive deres mail op så du kan kontakte dem. Det kan være at de kan booke kaffemøder, enten på virksomheden eller på den fysisk messe.